Saturday, March 12, 2011

PANTUN KUSAYANG IBU HINGGA KE HUJUNG NYAWA


KARYA:  UMMU SAL

Sayang sungguh pada ibuku,
Tanpamu siapalah aku;
Aku berjanji baik padamu,
Jasamu kuingat ke hujung nyawaku.

Ibu mendidik tanpa jemu,
Penuh dengan jerih dan payah;
Apa yang ada di hadapanmu,
Kau tempuhi hati yang teguh.

Banyak dosaku padamu oh! Ibu,
Maafkan aku yang tersilap;
Kesedihan hatimu buatku terharu,
Moga tak diulangi yang tersilap.

Nasihat ibu bagaikan mutiara,
Kukutip jadikan pedoman;
Azamku terus membara,
Untuk menjadi anak beriman.

Air matamu ibu buatku terharu,
Tersayat hati bagai nak gila;
Setiap tahun berazam baru.
Untuk menjadi anak soleha.

Sabarlah ibu dengan kerenahku,
Kerana tidak beradap sopan;
Aku berjanji padamu duhai ibuku,
Belajar bersungguh demi masa hadapan.

Kau buaikan aku hingga terlena,
Sambail buai dialun zikir;
Biar aku menjadi anak bijaksana,
Biarpun susah hatiku terhibur.


Dari meniarap boleh berjalan,
Bila berjalan terjatuh-jatuh;
Jatuh bangun terus berjalan,
Kasih sayang  padamu ibu tetaplah utuh.

Masa tadika belajar main-main,
Sekolah rendah berangan-angan;
Bila menengah dah ada wawasan,
Untuk menjadi insan jutawan.

Kini aku sudah remaja,
Kali pertama masuk universiti;
Sudah remaja masih bermanja,
Ibuku sayang tetap dihormati.

Hajat di hati menggenggam ijazah,
Untuk kuhadiahkan kepada ibuku;
Tidaklah hidup menjadi susah,
Dorongan ibu buatku terharu.

Berkat doamu aku berjaya,
Berubahlah hidup kita anak beranak;
Nasihatmu ibu menjadi panduan,
Kuamalkan sejak di zaman kanak-kanak.

Impianku menjadi kenyataan,
Menghadiahkan rumah untuk ibuku;
Ibuku balas dengan senyuman,
Itu tandanya kasih buat ibuku.

Syukur aku kepada Tuhan,
Mengurniakan aku seorang ibu;
Akan kujaga dengan belas kasihan,
Tanda sayangku buat ibuku.

Suka duka kita bersama,
Meniti hidup penuh mencabar;
Ke mana pergi kita bersama,
Moga kita sentiasa bersabar.


Hidup bahagia impian kita,
Sudah bahagia mengucap syukur;
Melimpah ruah rezeki  tidak terkata,
Patutlah kita bersujud  syukur.

Kutatap wajah ibu dengan kesayuan,
Segala ihsan terluruh sama;
Panjangkan usia ibuku oh! Tuhan,
Biar kubalas jasa hingga ke hujung nyawa.

Kebahagian ibuku kebahagianku,
Kudoakan ibu bahagia selalu;
Sepanjang hanyat kuingat budi baikmu,
Doaku di Syurga kita bersama oh! Ibuku.

Sepanjang hayat kita bahagia,
Matlamat hidup kita ke sana;
Di Syurga kita bahagia bersama,
Moga Allah mengabulkan doa.

Karya:   Ummu Sal
             8 Mei 2010
             ( Bersempena Memperingati Hari Ibu Sedunia )


Puisi  Buat Ibu  KuSayangmu Hingga Ke Hujung Nyawa

Ibuku sayang…
Sudah 25 tahun usiaku..
Aku masih begini…
Aku gagal menggembirakan hatimu…
Aku belum mampu menghadiahkan rumah untukmu…
Walaupun aku berimpian untuk menghadiahkan sebuah banglo untukmu.
Aku belum mampu membelikan apa sahaja yang kau hajati…
Cuma yang kumampu menghadiahkan tasbih mutiara untukmu ibu
dengan keberkatan tasbih ini nanti aku akan dapat melaksanakan
impianku untukmu ibu.

Sempena hari ibu ini tiada apa yang dapat kuungkapkan melainkan
sesungguhnya aku sayang padamu ibu!
Moga Allah membalas budi baikmu dengan ganjaran Syurga kerana
membesarkan aku dan mendidikku.

Selamat hari ibu untuk ibuku tersayang hingga ke hujung nyawa!

Karya:   Ummu Sal
             8 Mei 2010
             ( Bersempena Memperingati Hari Ibu Sedunia )

0 comments:

Post a Comment

 

BUKU KREATIF PATRIOTIK Karya Ummu Sal Designed by PERKHIDMATAN MINDA KREATIF ©